Duiken Duiklocaties Wrakken Duikscholen & duikshops Duikorganisaties

Wrakduiken op Bonaire

Liefhebbers van wrakduiken zullen Aruba verkiezen boven Bonaire. Aruba telt namelijk een flink aantal wrakken die voor sportduikers zeer makkelijk toegankelijk zijn. Dat varieert van historische schepen, oorlogsschepen, civiele schepen en vliegtuigen. Sommige wrakken op Aruba zijn bovendien bewust afgezonken om koraalvorming te stimuleren. Zelfs het grootste scheepswrak in het gehele Caribische gebied, de Antilla, ligt voor de kust van 'One Happy Island'.

Duiken op Bonaire

Op Bonaire komen geen vliegtuigwrakken voor en is het aantal scheepswrakken beperkt en vaak moeilijk bereikbaar voor sportduikers (te diep of te ver uit de kust). Maar een van de populairste wrakken van de Caribische archipel, de Hilma Hooker, ligt wel op de Bonairiaanse oceaanbodem binnen handbereik voor sportduikers. Daarnaast zijn er een flink aantal kleine bootjes bewust afgezonken voor de 'house reefs' van verschillende hotels en resorts.

Wrakken van Bonaire overzicht

  gezonken type wrak locatie gem. diepte (m)
Mairi Bhan 1912 zeilboot (driemaster) west (noord) 55
HMS Barham 1943 sleepboot west (zuid) -
Coopers Barge 1972 sleepboot - 40
Tilisa del Mar 1983 vrachtschip west (zuid) -
Hilma hooker 1984 vrachtschip (motor) west (zuid) 12
Hesper 1988 zeilboot - -
Baka de Laman 1999 zeilboot west (mid) 15
Our Confidence 2003 vissersboot (houten) west (mid) 13
Cavalier State - sleepboot west (mid) 18
La Machaca - vissersboot - 10
Calabas Reef wrak - klein bootje west (mid) -
Boka Spelonk wrakken - verschillende bootjes oost (mid) -


Hilma Hooker

Het levensverhaal van de Hilma Hooker leest als een spannende avonturenroman. Bonaire heeft in het verleden altijd gezocht naar een geschikt wrak voor haar opbloeiende duikindustrie. Want wat is een duikersparadijs zonder een interessant wrak? In september 1984 werd zo’n meer dan perfect duikwrak Bonaire feitelijk ongevraagd maar zeer gewild in de schoot geworpen.

De Hilma Hooker is daarmee verreweg het belangrijkste wrak van Bonaire. Dit wrak spreekt veel duikers enorm tot de verbeelding. Als je Hilma Hooker googled verschijnen er bijna 100.000 hits. Op YouTube staan ruim 36.000 filmpjes van het integrerende wrak. De Hilma Hooker heeft zelfs een eigen 'up to date' Facebook pagina met meer dan 1.000 vrienden!

Bouw

De Hilma Hooker werd in 1951 gebouwd op een Nederlandse scheepswerf en kreeg de naam MS Midsland. Daarna wisselde de naam van het vrachtschip nog vier keer namelijk: MS Mistral, MS William Express, MS Anna en MS Doric Express. De meeste zeilers/zeemensen vinden overigens dat je de naam van een schip niet te vaak moet veranderen, dat zou ongeluk kunnen brengen. Het vrachtschip heeft in de loop van de tijd ook verschillende bijnamen gekregen zoals: piratenschip van Bonaire, bandietenschip van Bonaire, boevenschip van Bonaire, drugsschip van Bonaire, marihuanaschip van Bonaire en dus de Hilma Hooker.

De Hilma Hooker heeft tijdens haar bestaan van alles vervoerd zoals mensen, drank, drugs en wapens. Het smokkelschip had dus zo zoetjes aan een slechte reputatie opgebouwd. Als het maar geld opbracht, was feitelijk het credo. Dit verklaart ook de naam 'Hooker' in haar bijnaam. Over waar de naam 'Hilma' vandaan komt doen verschillende verhalen de ronde. Sommige mensen beweren dat het de voornaam was van een van de vele scheepskapiteins die op de Hima Hooker voeren. De Hilma Hooker is daarnaast in de loop van de tijd enorm vaak van eigenaar gewisseld.

Motorproblemen

De Hilma Hooker was in april 1984 onderweg van Panama naar Venezuela terwijl het voer onder Colombiaanse vlag. Ter hoogte van Bonaire kwam het schip echter in de problemen. Via de scheepsradio werd aan de Bonairiaanse autoriteiten gemeld dat er een technisch probleem was aan het roer. Men gaf verder aan de havendienst op Bonaire door dat ze geen hulp nodig hadden en dat ze het probleem zelf gingen oplossen. De Hilma Hooker verschool zich vervolgens achter Klein Bonaire, uit het zicht van Kralendijk.

Maar na een week werd de douane van het Caribische eiland toch licht achterdochtig en wilde het schip komen bezoeken. Men sluit overigens ook niet uit dat de autoriteiten in Kralendijk getipt zijn over de verborgen lading van het schip. Het kan ook zijn dat de leiding op Bonaire zich zorgen maakte over de fraaie duikplekken bij Klein Bonaire die door het vrachtschip in gevaar kwamen.

De scheepskapitein van de Hilma Hooker had echter geen interesse in de Bonairiaanse autoriteiten en probeerde uit de territoriale wateren van Bonaire te varen. Deze vluchtpoging naar internationale wateren mislukte. Het schip werd met tegenzin van de kapitein naar de haven van Kralendijk gesleept voor nadere inspectie.

Marihuana

Het schip werd van binnen gecontroleerd maar daar werd niets aangetroffen. Echter een duikteam ontdekte een vreemde plaat tegen de romp van het schip. Achter deze plaat bleek in de kiel 12.000 kg marihuana (wiet) verborgen te zitten. Verder had de kapitein geen papieren die correspondeerden met het schip.

Een deel van de bemanning was bovendien plotseling verdwenen. De drugs werden in beslag genomen en vernietigd (verbrand). De kapitein en de resterende bemanning werden uiteindelijk voor het smokkelen van drugs veroordeeld en verdwenen achter de tralies.

Achteraf bleek dat de FBI het vrachtschip al een tijdje volgde. Deze Amerikaanse veiligheidsdienst probeerde via satellietbeelden de Hilma Hooker in kaart te brengen met als verdenking van grootschalige drugstransporten.

Complottheorieën

Uiteraard werd er beslag op de Hilma Hooker gelegd tot het moment dat de eigenaar zich zou melden en verantwoorden over de boot. Het laat zich raden dat het geen gemakkelijke opgave was om de eigenaar te achterhalen. Omdat de eigenaar van het schip niet kon worden gevonden mocht het schip formeel niet gesloopt worden of tot zinken worden gebracht. De laatste haven waar het schip was geregistreerd was Sab Andres in Colombia.

Alle duikexploitanten op Bonaire vonden dit een uitgelezen kans om een mooi wrak op Bonaire te krijgen en ze benaderden de autoriteiten. Deze duikscholen waren al druk bezig om een geschikte locatie te zoeken waar ze het beste het schip konden laten afzinken.

Maar de autoriteiten waren streng en volgden de wet. De Hilma Hooker moest dus aan de pier blijven liggen tot het moment dat de eigenaar weer gevonden zou zijn. Als de eigenaar zou opduiken en hij onschuldig zou worden verklaard, zou het schip weer in de originele staat moeten terugkrijgen op de manier waarop in beslag genomen was.

De Hilma Hooker was stuurloos en begon op sommige plekken te roesten, rotten en te lekken. Daarnaast lag het kollossale schip flink in de weg voor andere schepen aan de pier in Kralendijk. Bovendien kostte deze situatie veel belastinggeld. Daarnaast waren de autoriteiten bang dat het schip eventueel zou kunnen zinken. Toen is in overleg met het toeristisch bureau van Bonaire en de plaatselijke duikondernemers besloten om het schip op een plaats te ankeren waar het, als het zou zinken, zo min mogelijk schade zou berokkenen aan het aanwezige koraal.

Gezonken

Op 7 september werd het schip, onder leiding van de lokale beroemdheid Captain Don (duikpioneer en aanjager van het beheer van het Bonairinaanse koraalrif) naar een plek gesleept in het zuiden aan de westkust van Bonaire. De eigenaar kwam nog steeds niet het schip opeisen. Normaal zouden alle kosten die het schip in de haven maakte voor de eigenaar van het schip zijn maar die eigenaar was er natuurlijk niet. Het schip werd vervolgens geankerd zonder bemanning.

Omdat de Hilma Hooker een schip was dat vast werd gehouden in een drugszaak mocht niets worden aangeraakt. Alles was nog aan boord, bedden, dekens, gordijnen, gereedschap in de machinekamer, elektrische bekabeling. Normaal zou alles uit het schip gestript worden als het zou worden afgezonken.

En in de ochtend van 12 september rond negen uur begon de Hima Hooker water te maken en was binnen twee minuten gezonken. De Hilma Hooker was dus die ochtend illegaal kopje ondergegaan. Tot en met de dag van vandaag weet officieel niemand hoe het schip is gezonken.

Sommige mensen zeggen dat het schip door verschillende gaten water maakte en dat de pompen het op een bepaald moment begaven waardoor het schip uiteindelijk verging. Andere mensen denken dat duikers het schip een handje hebben geholpen en versneld hebben laten zinken.

Dus is het schip is met volledige inhoud naar de bodem afgezonken in een gebied dat onder duikers bekend staat als Angel City in het zuiden van Bonaire aan de westkust.

Vrij kort nadat het schip was gezonken waren er al duikers naar het wrak afgedaald. De autoriteiten op Bonaire wilden weten of het schip goed lag en verder geen problemen zou veroorzaken voor de overige vaarbewegingen rondom het Caribische eiland. Maar de Hilma Hooker lag diep genoeg om verder geen gevaar op te leveren voor de andere schepen.

Daarnaast hebben duikers toen direct het schip veilig gemaakt door kabels weg te knippen en gaten te maken waardoor de lucht in het schip kon ontsnappen en om deuren te openen.

Samengevat: op een dag verscheen er een onbekend schip aan de horizon van Bonaire met pech. Het vrachtschip bleek tjokvol met wiet te zitten en had geen makkelijk traceerbare eigenaar. De autoriteiten kregen er een maagzeer van, de duikexploitanten kregen er vlinders van in hun buik. Diver’s Paradise Bonaire had ineens een potentieel duikwrak, een langgekoesterde wens ging wellicht in vervulling. Op 12 september voltrok zich het wonder: de Hilma Hooker zonk 'spontaan'. Autoriteiten blij: geen gebed zonder (duur)einde. Duikscholen blij: een van de toonaangevende wrakken van de Caribische archipel lag op de Bonairiaanse oceaanbodem.

Vissen en koraal

Veel vissoorten vinden een permanent verblijf in en rondom de Hilma Hooker. Op de locatie zijn enorme tarpons, barracuda’s, snappers en groene murenen te spotten. Het wrak is heden ten dage voor een groot deel overwoekerd door oranje koraal.

Duiken op de Hilma Hooker

De Hilma Hooker ligt in het zuiden van Bonaire voor de westkust tegenover de beroemde zoutpannen. Op deze kantduikplek ligt aan de kust een gele steen met als zwart opschrift 'Hilma Hooker'. Het wrak laat zich gemakkelijk vinden omdat het wordt gemarkeerd door drie boeien aan de wateroppervlakte.

Het wrak ligt op een dubbelrif. Dit dubbelrif loopt van Punt Vierkant tot Alice in Wonderland en bestaat uit twee koraalriffen met een top op 15-20 meter en daartussen een zandvlakte op 25-30 meter diepte. De voorsteven ligt op een diepte van 30 meter en de achtersteven op een diepte van 17 meter. De Hilma Hooker ligt op een zandbodem. Het is ongeveer 5-6 minuten zwemmen vanaf de kant om bij het wrak te komen maar de meeste mensen die de Hilma Hooker beduiken doen dat via een bootduik. Het onderwaterzicht is overigens perfect tijdens de avontuurlijke en spannende wrakduik.

Sommige delen van het wrak zijn gevaarlijk maar het is verder voor alle niveaus van sportduikers te beduiken. Beginnende duikers kunnen het beste aan de buitenkant van het wrak blijven op verschillende dieptes. Meer ervaren duikers kunnen ook de binnenkant van het wrak betreden om zoveel mogelijk van de ruimtes te bekijken. Maar je moet wel goed opletten omdat het onderwaterzicht slecht is en er nog een hoop rommel ronddrijft in het wrak. In de machinekamer en de vrachtruimtes is het zicht bijvoorbeeld slecht. Op het wrak zijn nog de namen 'William Expres' en 'Panama' te lezen.

Het wrak wordt veel bedoken op Bonaire. Bijna alle duikscholen en duikexploitanten hebben de Hilma Hooker in hun wekelijkse duikschema’s. Dus het kan er dus druk zijn maar het wrak heeft zo’n grote omvang dat je niemand in de weg zwemt.

Onderwaterfotografie, onderwatervideo en onderwaterfilm van de Hilma Hooker

Duikers die willen fotograferen komen ruimschoots aan hun trekken bij het wrak. De bronzen schroef, het stuurwiel en de machinekamer zijn de favoriete objecten bij sportduikers. Op YouTube zijn tienduizenden verschillende filmpjes te bekijken van de Hilma Hooker.

Gegevens Hilma Hooker

Bouwjaar schip 1951 (Nederland)
Type schip Vrachtschip (motor)
Eerdere namen/andere namen MS Midsland, MS Mistral, MS William Express, MS Anna en MS Doric Express, Bandietenschip en Boevenschip
Gezonken 12 september 1984
Bewust afgezonken Ja?
Locatie West (zuid)
Positie wrak De Hilma Hooker ligt over de stuurboordzijde met de bodem van het schip naar het rif gekeerd
Bereikbaarheid Kant of boot
Soort kant -
Omstandigheden Matige stromingen
Vereist duiknivo Halfgevorderden en gevorderden
Koraalrif Dubbelrif
Onderwaterzicht 20 m
Gem. diepte wrak 25 m
Min. diepte wrak 22 m
Max. diepte wrak 30 m
Lengte wrak 72 m
Breedte wrak 11 m
Gewicht wrak 1027 ton
Onderwaterleven -
Bijzonderheden -


Mairi Bhan

De Mairi Bhan was een koopvaardijschip dat met handelswaar tussen Engeland en India voer. Tijdens één van de expedities liep het schip onfortuinlijk vast op het koraalrif van Bonaire. Er volgde een explosie waarna er een helse brand uitbrak. Het schip is vervolgens gezonken. Uiteindelijke vonden vier bemanningsleden de dood bij dit scheepsdrama.

Heden ten dage rust het schip op een diepte van ruim 60 meter. Daar op de bodem van de oceaan is het schip begroeid met fraai gekleurde sponzen en diverse koraalsoorten. Doordat het schip zo diep ligt is het alleen te beduiken door getrainde en ervaren duikers.

Gegevens Mairi Bhan

Bouwjaar schip 1874 (Glasgow, Schotland)
Type schip Zeilboot (driemaster) (schoener)
Eerdere namen/andere namen Windjammer, Bonaire’s ghost wreck, Spookschip van Bonaire, Bonny Mary en Deep Schooner
Gezonken 7 december 1912
Bewust afgezonken Nee
Locatie West (noord)
Bereikbaarheid -
Soort kant -
Omstandigheden -
Vereist duiknivo gevorderden
Koraalrif -
Onderwaterzicht -
Gem. diepte wrak 55 m
Min. diepte wrak -
Max. diepte wrak 60 m
Lengte wrak 75 m
Breedte wrak -
Gewicht wrak 1378 ton
Onderwaterleven -
Bijzonderheden -


Baka de Laman

Gegevens Baka de Laman

Bouwjaar schip -
Type schip Zeilboot
Eerdere namen/andere namen Zeekoe
Gezonken November 1999
Bewust afgezonken Ja
Locatie West (mid)
Positie wrak -
Bereikbaarheid -
Soort kant -
Omstandigheden -
Vereist duiknivo -
Koraalrif -
Onderwaterzicht -
Gem. diepte wrak 15 m
Min. diepte wrak -
Max. diepte wrak 15 m
Lengte wrak -
Breedte wrak -
Gewicht wrak -
Onderwaterleven -
Bijzonderheden -


Cavalier State

Gegevens Cavalier State

Bouwjaar schip -
Type schip Sleepboot
Eerdere namen/andere namen The Tug, TUG Wreck, Empire State
Gezonken -
Bewust afgezonken -
Locatie West (mid)
Positie wrak -
Bereikbaarheid -
Soort kant -
Omstandigheden -
Vereist duiknivo -
Koraalrif -
Onderwaterzicht -
Gem. diepte wrak 18 m
Min. diepte wrak -
Max. diepte wrak -
Lengte wrak -
Breedte wrak -
Gewicht wrak -
Onderwaterleven -
Bijzonderheden -

Plaza Resort Bonaire

All Inclusive Hotel Plaza Resort Bonaire

Met de geweldige all inclusive formule van Plaza Resort is het onbeperkt genieten op Bonaire!

Meer info

Reisgidsen Bonaire

Reisgidsen over Bonaire

Ga jij naar Bonaire? Dan zijn deze reisgidsen over Bonaire onmisbaar voor jou!

Meer info

Auto huren op Bonaire

Huurauto Bonaire

Wat is er nou leuker om met een auto er op uit te trekken om het eiland te verkennen? Doen!

Meer info

Activiteiten op Bonaire

Kajakken op Bonaire

De allerleukste activiteiten op Bonaire boek je thuis al eenvoudig online bij Guide and Go!

Meer info

TIP: Snorkeltour Klein Bonaire

Wil jij gaan snorkelen op Klein Bonaire? Je ziet er de mooiste, kleurrijke vissen en wie weet ook wel een zeeschildpad! Boek deze tour bij Guide and Go.  Direct boeken!

Wil jij voordelig op vakantie naar Bonaire? Bekijk dan de last minutes en aanbiedingen!

TUI
Kras
D-Reizen
De Vakantie Discounter